Rawbite kampange

Et eksempel på hvordan en outdoor plakat kunne se ud Et eksempel på hvordan et hængeskilt i bussen kunne se ud

Kort om projektet

Som det første projekt på 2. semester trak vi et eksisterende firma og skulle ud fra deres forudsætninger kreere et nyt produkt. Min gruppe trak Rawbite, hvor vi endte med at lave en proteindrik prototype. Undervejs lærte vi at benytte alle design thinking faserne. Derudover havde markedsføringsøkonomerne på vores årgang det samme undervisningsforløb, så vi indimellem havde sparrings samtaler med grupper som havde samme firma. Flowet endte med en ”messedag”, hvor man kunne høre fremlæggelser fra andre grupper og de forskellige resultater.

Vores brainstorm efter ideate fasen.
Et andet eksempel på en outdoor plakat

Reflektion

Det var enormt interessant at se de forskellige tilgange til samme opgave, både imellem multimediedesignerne internt og men bestemt også imellem markedsføringsøkonomerne og multimediedesignerne. Allerede første gang vi havde en sparingssamtalen kunne man se tydelig forskel I fremgangsmetoderne. Begge grupper havde afsluttet empathize fasen, hvor hver især har undersøg hvad brugerne havde behov for. Vores gruppe lavede et opslag på Facebook gruppen ”Trænende veganere”, hvor vi spurgte hvilke ønsker de havde til en ny proteindrik. Derudover var vi ude og spørge forhandlerne af Rawbite hvilke oplevelser de havde med kunder som købte barerne. Markedsføringsøkonomerne havde lavet et spørgeskema og sendt ud til deres egen omgangskreds, hvorefter de havde lavet statistik over svarende.

Begge grupper var kommet frem til at lave drikkelige udgaver af barerne, og det var fedt at se forskellen på resultaterne på de begge metoder til at gå til empathize fasen. Vores gik meget på personlige fortællinger og oplevelser, mens markedsføringsgruppen var mere statistisk over de forskellige smage. Vi delte vores resultater og havde begge endnu mere grundlag til at fortsætte med idéen med et drikkeligt produkt.

Min gruppes udstilling ved messedagen. Vi viste vores plakater og prototype af en proteindrik maskine
Et eksempel på en reklame som sidder på siden af en bus.

Hvad lærte jeg?

Jeg fik en forståelse på hvor vigtigt det er at man tager sig god tid til at tænke sine idéer igennem, og hvordan design thinking giver en mulighed for både at kaste en masse skæve idéer på bordet og så senere blive meget konkret. Gruppen jeg var I lærte mig også en del, da vi var 5 personer som tilfældigt var blevet sat sammen og vi havde svært ved at samarbejde da ambitionsniveauerne var så forskellige. Så jeg lærte hvordan jeg selv er I sådan en sammenhæng.